-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:655 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

ديدگاه عقل در مورد ضرورت حكومت چيست؟
با مراجعه به« دلايل عقلي» و منطق خرد اين مسأله روشن ميشود.



اين دلائل گاه از ديدگاه يك فرد خداپرست عنوان ميشود و گاه از ديدگاه غير خداپرستان، زيرا هر دو در ضرورت حكومت براي جامعه مشتركند، هر چند دلائل آنها در پارهاي از جهات ممكن است متفاوت باشد.



دلائلي كه از ديدگاه عموم ميتوان براي اين موضوع ذكر كرد اين است كه



اولاً زندگي انسان يك زندگي اجتماعي است، به گونهاي كه اگر حيات انساني از اين ويژگي خالي شود، به پايينترين مراحل جاهليت و بهيميت سقوط ميكند، چرا كه تمام منافع و آثار مفيد و سازنده در زندگي بشري، تمدنها و پيشرفت و تكاملها و علوم و فنون و صنايع گوناگون، همه از بركات زندگي اجتماعي و همكاري و تعاون در جهات مختلف است.



تا نيروهاي كوچك فكري و بدني به هم ضميمه نشود، حركتها و جنبشهاي عظيم اجتماعي در هيچ قسمت صورت نميگيرد.



اين از يك سو، از سوي ديگر واضح است كه حيات انسان در درون جامعه علي رغم آن همه بركات و منافع مهمّي كه در بردارد خالي از كشمكشها و تنازعها و تصادم منافع نيست، نه تنها به خاطر غلبه خودخواهي و خودپرستي، بلكه به خاطر اينكه بسيار ميشود كه افراد جامعه در تشخيص «حدود» و «حقوق» خود گرفتار اختلاف و اشتباه ميشوند، اينجا است كه قوانيني لازم است تا حقوق هر كس را مشخص كند، و راه را بر تعدي و تجاوز و منازعات ببندد.



از سوي سوم مسلم است كه اين قوانين به تنهايي اثري در رفع تجاوز و تنازع ندارد، بلكه در صورتي مفيد و مؤثر است كه افراد مورد قبول جامعه آن را به اجرا در آورند و به تعبير ديگر تنها بوسيله ايجاد حكومت است كه نظم در جامعه برقرار ميشود و جلو فساد و خونريزي و غصب حقوق گرفته ميشود.



به همين دليل از قديمترين ايام، اقوام بشري هر كدام حكومتي براي خود داشتند.



ثانياً به فرض كه مردم بدون حكومت بتوانند با هم زندگي سالمي داشته باشند (امري كه محال است) ولي پيشرفت و تكامل در علوم و دانشها و صنايع و شئون مختلف اجتماعي، تنها در صورت برنامهريزي دقيق و مديريت آگاه، امكان پذير است و برنامه ريزي و مديريت، عبارت ديگري از تشكيل حكومت است.



از اين رو تمام عقلاي جهان تأكيد بر ضرورت تشكيل حكومت براي جوامع بشري ميكنند.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.